• 15 April 2018
  • Tips
  • 3 minuten

Drie redenen waarom een website responsive moet zijn

De digitale wereld verandert snel, dat is geen geheim. Een aantal jaar terug werkten we alleen op een PC of laptop, nu zijn we altijd online met onze tablets en smartphones. Ook om online te shoppen pakken we steeds vaker onze mobiel erbij. Veel online middelen, zoals websites maar ook webshops, werden voorheen gemaakt voor één schermgrootte. Daarmee sluit je automatisch bepaalde bezoekers uit, en verlies je aan de concurrent. De oplossing is een responsive website design, wat dat is? Wij leggen dit voor je uit, daarnaast geven we in dit blog 3 redenen waarom eigenlijk elke website responsive moet zijn.

Wat is een repsonsive website?

Een responsive website past zich aan aan de schermgrootte van de gebruiker. De website ziet er op een smartphone anders uit dan op een tablet, maar is ook op een groot scherm goed te gebruiken. Voor iedere schermgrootte optimaliseert de webdeveloper de website. De afbeeldingen maakt hij of zij kleiner en de knoppen juist groter, bij het gebruik via een smartphone of tablet. De teksten blijven goed leesbaar, waardoor inzoomen niet meer nodig is. Dit klinkt logisch, maar is het niet. Hoe vaak komt het niet voor dat je een website niet goed kunt openen op uw smartphone? Daarmee verlies je bezoekers.

Gebruiksvriendelijk

De belangrijkste reden waarom een website responsive moet zijn is omdat het gebruiksvriendelijker is. Van alle smartphone gebruikers in Nederland benadert 59% het internet net zo vaak met een mobiel als met de computer (Computer Barometer). Hierbij zorgt een responsive website ervoor dat de bezoeker niet hoeft in te zoomen en eindeloos hoeft te slepen om een stuk tekst te lezen. Ook knoppen maakt de webdeveloper groter, zodat deze makkelijk zijn aan te klikken. Dit is handig, want zo klik je niet per ongeluk op een andere knop.

Vindbaarheid

Dat een responsive website niet alleen een trend is die overwaait wordt bewezen door Google. Aangezien ook Google alleen de beste websites wil tonen aan de gebruiker krijgen responsive websites sinds 21 april 2015 voorrang in de zoekresultaten. Natuurlijk is dit in combinatie met de andere criteria die het algoritme van Google beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn de paginatitel, de lengte van de tekst en het gebruik van de juiste zoekwoorden.

Goedkoper en komt vertrouwd over

Met een repsonsive website hoef je niet meer voor elk medium een aparte website te ontwikkelen. Dat scheelt enorm in de kosten! Er wordt één website ontwikkeld die zich aanpast aan de schermgrootte van het medium waarmee de website wordt bekeken. Doordat dezelfde website wordt aangeboden op de smartphone, tablet en computer blijft ook het gevoel van de website hetzelfde. Alle informatie staat op dezelfde plaats. Dus als je dezelfde website bezoekt vanaf een ander apparaat, dan is de routing precies hetzelfde. Dit in combinatie met dezelfde uitstraling zorgt voor een vertrouwd gevoel en eenheid.

Door een website responsive te maken zorg je dat de gebruiker ook op mobiel makkelijk binnen jouw website navigeert. Naast deze gebruiksvriendelijkheid zorg je ook voor een grotere vindbaarheid. Google waardeert websites die een responsive design hebben nu eenmaal beter. Tenslotte draagt dit bij aan een goede indruk bij de bezoeker. Die moet jouw product of dienst uiteindelijk gaan aanschaffen, dus dat is mooi meegenomen.

Bij Switch maken wij uitsluitend websites en webshops die volledig responsive zijn. Benieuwd hoe deze eruit zien? Bekijk de recente case van ASS autostoelen of lees over de website die wij maakten in deze case voor HelloMentor.