• 30 January 2018
  • Tips
  • 4 minuten

Een goede website? Dit moet je vooral wel en niet doen

Naast de structuur en de functionaliteiten van een website is er nog een hele belangrijke pijler; de inhoud (content). Als bedrijf willen we allemaal graag vertellen wie wij zijn en waar we goed in zijn. Maar zit jouw website bezoeker daar wel op te wachten? Vergelijk het eens met het dagelijks leven. Als jij in gesprek bent met iemand die alleen over zichzelf praat en niet vraagt ‘hoe gaat het met jou?’, word je daar dan enthousiast van?

Voordat je begint...

Voordat je start met bouwen is het belangrijk om jouw bezoeker te kennen. Dit is ook de eerste stap in een goede sales aanpak. Feitelijk is de website een verlengde van het sales-team.

Wie is je doelgroep? Welke informatie is voor hen relevant? Hoe kunnen zij intuïtief de website bedienen? Wat schrikt hen af en spreekt juist aan? En welke oplossing bied jij voor hun problemen?

Als je hier een beeld bij hebt is het zaak om dit duidelijk te verwoorden. Kan jij in 5 zinnen vertellen welk product of dienst je aanbiedt? Begin met een uitgebreide omschrijving en maak deze steeds specifieker voor je doelgroep. Dit wordt een handvat voor de persoonlijke verkoop en is een goede basis voor de website content!

Doen!

Je hebt 5 seconden om je website bezoekers te overtuigen dat jij ze verder kan helpen, daarna zijn ze weg. Bekijk je website met die insteek. Is je boodschap duidelijk?

Trek een diagonale lijn van de linkeronderhoek naar de rechterbovenhoek. Alles aan de linkerkant van deze lijn wordt beter bekeken door de websitebezoeker. Zorg dat je meest relevante content aan de linkerkant van de lijn staat. De navigatieknoppen worden ook aan de bovenkant of linkerkant van de pagina verwacht.

Bezoekers bekijken een website in een F-structuur. Dit betekent dat de eerste regels van een pagina of tekst gelezen worden en daarna wordt er gescand op relevantie. Ook hier geldt, net zoals bij de diagonale lijn, dat de focus op de linkerkant van de pagina ligt.

De rechterkant van de pagina krijgt pas aandacht als hier bewust naar verwezen wordt. Bijvoorbeeld door een zin: rechts vindt u onze gegevens. Bij veel populaire websites staan rechts advertenties. In de loop der tijd hebben we geleerd om deze kant te negeren. In ons hoofd staat de rechterkant gelijk aan ‘geen relevante content’.

Beperk het aantal kleuren op je website tot 3 à 4. Een rustig design draagt bij aan een prettige gebruikerservaring. Dit is ongeacht of het design ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is. Dit zijn dus eigenlijk bonuspunten.

Zorg dat je tekst goed leesbaar is. Dit lijkt een open deur, maar dit gaat vaak niet helemaal goed. Denk goed na over het lettertype, de lettergrootte en de kleurcombinatie van de tekst en achtergrond. Ook het gebruik van witregels en regelafstand hebben een effect op de leesbaarheid van de teksten. Vergeet ook niet dat een deel van je bezoekers een visuele beperking heeft. Afhankelijk van je doelgroep kan je besluiten hier meer of minder rekening mee te houden.

In eerste instantie zal je bezoeker de website scannen. Help je bezoeker snel de informatie te vinden die hij zoekt door het gebruik van relevante tussenkoppen. Aan de hand van de tussenkoppen kiest de bezoeker of hij echt gaat lezen of je website verlaat.

Zorg dat je website op alle platformen goed te bekijken is. Dit doe je door je website responsive te maken. De meeste bezoekers bekijken een website via een tablet of smartphone. Als je website niet goed wordt weergeven, dan sluit je deze groep uit.

Doe dit maar liever niet...

Het gebruik van GIF-bestanden is op social media helemaal hip. Ook op een zakelijke website kan het gebruik daarvan soms nodig zijn, maar schiet niet door. Bewegend beeld leidt af van je boodschap en kan de bezoeker verwarren. Een voorbeeld van hoe het niet moet: www.lingscars.com

Houd de tekst rustig. Gebruik geen Caps lock, onderstreepte tekst of verschillende lettertypes. De boodschap kan schreeuwerig overkomen en zelfs afschrikken. Daarnaast leidt het gebruik van verschillende stijlen de bezoeker af van waar het om gaat: jouw boodschap.

Filmpjes kunnen een mooie aanvulling zijn voor de website. Let op dat je deze niet op ‘Autoplay’ zet met geluid aan. Bezoekers gaan zich ergeren aan filmpjes en muziek die automatisch afspelen. Daar hebben ze tenslotte niet om gevraagd. Een geërgerde bezoeker zie je niet snel weer terug.

Pop-ups horen er helemaal bij, maar vinden we wel allemaal vervelend. Hoe vaak erger jij je niet aan die cookie melding of dat verplichte nieuwsbriefscherm? Doe dit je eigen bezoekers ook niet aan. Wil je het toch inzetten op je website? Gebruik dan ook een ‘ik wil dit niet meer zien’ optie.