Pentekening van oude en nieuwe logo voor Nedal Aluminium over elkaar heen
  • 30 January 2018
  • InspiratieTips
  • 5 minuten

Redesign van een logo

Het ontwerpen van logo’s is voor ons dagelijkse kost, maar het redesignen komt ook regelmatig voor. Meestal zijn dit bedrijven of merken die al een lange tijd bestaan en een grote merkwaarde hebben opgebouwd. Onze artdirectors Marjan en Stefan vertellen in dit blog waar zij op letten als ze aan de slag gaan.

Een redesign kan in heel goed werken als je een grote merkwaarde hebt opgebouwd. Dit zijn situaties waarin het logo door de tijd heen zo herkenbaar is geworden dat het zorgt voor meer klantvertrouwen en aantrekkingskracht. Toch is het ook belangrijk om een logo te hebben dat van deze tijd is. Verder lezen? In dit blog lees je de 5 punten waar een goed logo aan moet voldoen. 

Zo zijn oudere logo’s vaak heel gedetailleerd, bijna een kunstwerk op zich. Dit is niet praktisch voor print of online gebruik. Dan wil je niet de hele stijl veranderen en een heel andere gezicht creëren. Hier is een redesign een mooie oplossing. Hierin blijf je dicht bij de basis maar maak je het geheel moderner. Soms zijn de veranderingen zo subtiel dat het niet eens opvalt.

Redesign van het Ajax logo

Het logo van Ajax is ook een goed voorbeeld van een oud logo dat een metamorfose heeft ondergaan. Het oude logo is erg gedetailleerd, de Griekse god Ajax is tot in detail weergegeven. Alweer bijna 30 jaar geleden, in 1990, is er een nieuw logo geïntroduceerd. Het logo is veel moderner geworden door de strakke vormen en lijnen. Het lijkt zeker nog wel op het oude logo, maar is nu veel praktischer voor print en online gebruik en oogt moderner.

Switch Reclamebureau redesign voorbeeld logo Ajax

Belangrijke elementen van een logo

Voordat een artdirector aan de slag gaat is het belangrijk samen te bepalen wat de essentiële elementen zijn. Dit zijn de elementen die zorgen voor herkenning. Dit kan bijvoorbeeld de kleur, vorm en/of typografie zijn. In het geval van Ajax is er gekozen om de typografie op dezelfde plek te laten terugkomen en de vorm van de Griekse god te behouden.

Het doel van een redesign is altijd om zo min mogelijk te veranderen. Elke verandering die je doet moet een verbetering zijn. Soms vanuit een praktisch oogpunt, meestal vanuit een nieuwe creatieve kijk op zaken.

Redesign Nedal Aluminium

Bij Switch kunnen klanten ook terecht voor een redesign. Zo maakten wij het logo van Nedal Aluminium weer helemaal up-to-date. De verschillen zijn hierin klein, je ziet het pas echt duidelijk als je het oude en het nieuwe logo over elkaar heen legt. Alles is net even strakker, schoner en professioneler.

In eerste instantie kwam Nedal bij ons met de opdracht om een nieuw logo te maken. Na een brainstormsessie met ons creatieve team zijn we voor een redesign gegaan. Nedal Aluminium bestaat al 80 jaar en alle klanten en relaties zijn bekend met het merk. Zonde om deze historie zomaar aan de kant te zetten. Daarom hebben we een redesign gemaakt waarin we de eigenheid en herkenbaarheid van Nedal zo goed mogelijk hebben behouden. Bekijk hoe we dit nieuwe logo toepassen op bijvoorbeeld de beursstand van Nedal.

Switch Reclamebureau redesign logo Nedal Aluminium

Redesign door de jaren heen

Tanken langs de snelweg, dan denk je aan Shell. In tegenstelling tot Ajax is Shell regelmatig in de weer geweest om het logo te vernieuwen. Ooit zijn ze begonnen met een mosselschelp, die snel werd vervangen door de Sint-Jakobsschelp. In de visual hieronder zijn alle redesigns mooi in beeld gebracht. Het merk Shell bestaat meer dan 100 jaar, dat geldt ook voor het logo. Als merk wil je met de tijd meegaan en ondertussen ook herkenbaar blijven. Dat doet Shell dus erg goed.

Redesign logo voorbeeld Shell

Redesign W.E.C. Lines

Soms komen klanten binnen met een duidelijke wens als het gaat om het redesign. Zo wilde W.E.C Lines, specialist in container transport op binnen- en buitenvaart, de typografie en illustratie van het containerschip in het logo behouden. De klanten van W.E.C zijn verspreid over heel de wereld en moeten nog steeds in één oogopslag zien dat ze met dezelfde vertrouwde partner in zee gaan.

In dit ontwerp is ‘W.E.C.’ bovengeschikt gemaakt aan ‘LINES’ in kleur en grootte. Hierbij is gekozen voor de klassieke en zakelijk donkerblauwe kleur. De illustratie van het containerschip is behouden boven de letters. Wel is de waterlijn verder doorgetrokken en is hierbij voor een andere kleur blauw gekozen. De combinatie van de twee kleuren blauw zorgen samen voor een moderne en frisse uitstraling. Het eindresultaat oogt zo helder, strak en helemaal van deze tijd. Benieuwd hoe we dit logo inzetten in verschillende uitingen? Bekijk nu de case van W.E.C. Lines.

Switch Reclamebureau redesign logo WEC Lines