Illustratie instagram
  • 26 February 2020
  • Nieuws
  • 3 minuten

Instagram: Hoe wil je gezien worden?

Voor veel bedrijven blijft Instagram een lastig platform. Waar Facebook en LinkedIn uitermate geschikt worden gevonden voor het genereren van leads en naamsbekendheid weten veel ondernemers nog niet echt hoe ze Instagram optimaal moeten gebruiken. Is het de bedoeling dat je productfoto’s plaatst van torenhoge kwaliteit? Of moet je de foto-app juist gebruiken voor enigszins wazige foto’s van de vrijdagmiddagborrel, om zo meer aan te slaan bij jeugdige gebruikers?

 

Het antwoord over hoe Instagram succesvol ingezet kan worden ligt ergens in het midden, en verschilt ook nog eens per branche. Één ding staat in ieder geval voorop: beeld is leidend, tekst is ondergeschikt. Het posten van foto’s of video’s van hoge kwaliteit is dus altijd handig. Maar wat er dan uiteindelijk op die foto’s staat is geheel afhankelijk van wat je als bedrijf wil laten zien, en daarvoor vind je hieronder een aantal tips.

Nét even anders

Als bedrijf werk je volgens een bepaalde visie en heb je, misschien van nature, een bepaalde uitstraling. Logischerwijs ligt het beleid voor Facebook en LinkedIn waarschijnlijk op één lijn met die visie. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar op Instagram mag je jezelf nét even iets anders voordoen. De nadruk ligt op Instagram namelijk veel meer op zelfexpressie en ‘kijkjes in de keuken’. Zo kun je bijvoorbeeld als verzekeringsmaatschappij op Instagram wél foto’s van een bedrijfsfeest laten zien, of de nieuwe inrichting van het kantoor. En laat je op Facebook en LinkedIn zien waarom jouw producten het beste zijn, dan mag je op Instagram laten zien dat jouw collega’s het leukste zijn. Omdat de kans groot is dat de mensen die je op Instagram volgen ook al Facebook volgen, zien ze zo the best of both worlds.  En dat genereert meer sympathie.

#Hashtag

Het bijschrift van de foto kun je gebruiken om iets te vertellen over wat er op het plaatje te zien is. Houd het kort en bondig en maak gebruik van hashtags. Door kenmerken van jouw bedrijf en de foto te plaatsen als hashtag zorg je er namelijk voor dat mensen die op die hashtag zoeken (en dat gebeurt meer dan je denkt) terecht komen op jouw Instagram. Ben je bijvoorbeeld een transportbedrijf en plaats je een foto van je allernieuwste vrachtwagen? Denk dan aan hashtags als #vrachtwagen, #transport #cargo of #brandnew. Let wel: gebruik nooit meer dan vijf hashtags, dat vindt Instagram namelijk te veel op spam lijken en dat is niet zo goed voor je bereik.

Wat een stijl!

Op Instagram draait het zeker voor professionals om visuele aantrekkelijkheid. Daarom is het handig om te zorgen dat iedere foto die je plaatst voldoet aan een bepaalde stijl. Probeer daarom zoveel mogelijk dezelfde kleurenfilters te gebruiken en zorg voor heldere, scherpe foto’s. Zo laat je zien dat je als bedrijf weet waar je mee bezig bent. Een opgeruimd Instagram-profiel staat namelijk voor een opgeruimd bedrijf! Daarnaast wil je je collega’s natuurlijk van hun beste kant laten zien, dat is ook leuk voor het personeel.

Meer informatie?

Hopelijk hebben wij je via ons blog geïnspireerd en ben je al bezig om jullie sociale mediakanalen in te richten, berichten te posten of te verstevigen. Kun je onze hulp goed gebruiken?

De sociale-media experts van Switch staan altijd klaar om je te helpen met het beheren van je sociale media. Voor meer informatie mail naar info@switchreclamebureau.nl of bel naar 0297-525580. Of houd onze website in de gaten voor nieuwe blogs over sociale media!

Benieuwd naar wat we nog meer voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt onze gratis Switch-map, vol met creatieve diensten.