• 11 February 2021
  • InspiratieTips
  • 3 minuten

De liefde kan niet van één kant komen

Nieuwe klanten die voor je kiezen, daar word je blij van. Wij ook! Sterker nog, we heffen het glas als dat gebeurt. Maar met Valentijnsdag in het achterhoofd is het ook een goed idee om trouwe klanten een beetje extra liefde te geven. Niet zo gek natuurlijk, als je weet dat nieuwe klanten winnen echt heel veel meer kost dan ze te behouden. Zowel in termen van tijd als in geld. En toch vergeten we wel eens stil te staan bij de klant die blijft. Alsof het maar gewoon is… nou niet dus.

Zorg dus dat je je marketingprogramma klaar of draaiend hebt, om je bestaande klanten aan je te binden. Vooral als je klaar wilt zijn voor de recessie die misschien op je afkomt of wellicht al is ingezet. De klanten die je hebt moet je koesteren en zorgen dat ze voor jou blijven kiezen. Want geloof me… als het straks wat minder gaat, gaan je concurrenten jagen op jouw opdrachtgevers, nou ja, ‘jouw’… Er is natuurlijk niks van jou bij. Maar goed, je klanten hebben redenen om bij je weg te lopen. Je concurrent belooft soms net even meer. En dan kan er zelfs aan het langste huwelijk ineens zomaar een einde komen!

 “Klanten houden is voordeliger dan klanten winnen.”

Zorg daarom voor een sterk merk. Een supersterke bedrijfspresentatie met een duidelijke en echt eigen identiteit. Maak het je klanten gemakkelijk om bij je te blijven. Durf ze zelfs te belonen met kortingen of gratis suggesties. Wijzig je projectaanbod naar een voordeliger abonnement-vorm, zorg voor meer interactie, stuur nieuwsbrieven, blijf actief op social media, beloon je klanten met indrukwekkende aanbiedingen, zorg dat je meer te bieden hebt, organiseer een event dat wél past, vraag die ene klant waar je al even niks van hoort op de koffie… je kan van alles doen. Maar doe het ook! Maak een plan over hoe jij de komende tijd je bestaande klanten bindt. Zodat je werk en dus omzet houdt.

Klant-Retentie-Plan

Bij Switch ontwikkelden we het Klant-Retentie-Plan voor het behoud van klanten. Aan de hand van 5 stappen ben je zekerder van je continuïteit.

In 5 stappen naar het beste resultaat

Stap 1: Leg vast wie je klanten zijn en waarom ze de keuze voor jou maken en ook waarom ze ooit voor een ander kunnen kiezen (en zorg dat je eerlijk en kritisch naar je eigen aanbod kijkt).

Stap 2: Selecteer minimaal 3 media/middelen waarmee je mogelijk in contact blijft (nieuwsbrief, leuke mailing met cadeautje, kortingen, adviezen, events, magazine, leuk kaartje, bellen, social media tips, lunch, retargeting, persoonlijk e-mail, spaarkaart, continue aanwezigheid in media, ….).

Stap 3: Bepaal een centraal thema dat steeds weer terugkomt (we vinden je zo aardig, we hebben het beste aanbod, we zijn de gemakkelijkste keuze, ….).

Stap 4: Bepaal 5 campagne-momenten in een jaar tijd die per keer ca. 4 tot 6 weken duren.

Stap 5: Ontwikkel je campagne en voer ‘m uit. Leg het vast en dwing jezelf het te doen. De beuk erin!

Het klinkt wellicht als veel werk. En eerlijk gezegd is dat ook zo. Maar voor een relatie moet je soms vechten, want geloof me: nieuwe klanten binnen brengen kost je meer!