Illustratie pijlen en personen die trap oplopen in pijl
  • 09 January 2019
  • InspiratieTips
  • 3 minuten

Ga voor een optimale marketing-start in 2019

Het nieuwe jaar is begonnen! Tijd om meer nieuwe klanten binnen te halen, te zorgen voor nog blijere huidige klanten en een frisse wind door de marketing te laten gaan. Marketing? Yes! Met marketing verbetert jouw naamsbekendheid, trek en bind je klanten. Zo blijft je de concurrentie voor. Tijd voor een optimale marketingstart in 2019! Wij delen 5 tips om hiermee aan de slag te gaan.

1. Terug naar de basis

Een bedrijf ontwikkelt. Er komen nieuwe klanten bij. Nieuwe medewerkers worden aangenomen. De koers verandert. Wie ben je op dit moment als bedrijf, en wie wil je dit jaar worden? Het optimaliseren van marketing communicatie begint met deze vragen, dat is de basis. Nu kan kritisch kijken best lastig zijn. Vraag daarom ook zeker aan buitenstaanders of klanten om feedback. Dan heb je een duidelijk vertrekpunt om het merk-DNA vast te stellen, met als doel een unieke identiteit neer te zetten.

2. Blijf het verschil maken

Ook concurrenten leveren geen slechte producten. De klant heeft vaak keuze, daarom is het ontzettend belangrijk om het verschil te maken. Onderscheidt jouw bedrijf zich op het gebied van prijs, dienstverlening of ben je helemaal bij met de laatste ontwikkelingen? Zorg dat dit iets is wat echt past en daarnaast anders is dan wat jouw concurrent doet. Communiceer dit vervolgens met jouw klanten, zo weten ze precies wat ze aan je hebben.

Let op, bijstellen is geen schande, het gaat erom dat je het verschil blijft maken voor uw klanten in 2019.

3. Social media

Pinterest, LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram, de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep? Waar ben je te vinden in 2019? Liever een focus op LinkedIn, met een wekelijkse zakelijke update, dan op alle media iets proberen te doen zonder strategie of visie. Waar ligt jouw kracht? Ga in 2019 aan de slag met het strategisch inzetten van jouw social media, en zorg zo voor meer likeability, meer interactie met de doelgroep en meer bezoekers op jouw website.

4. Betrek klanten

Klanten komen bij je terecht voor een product of dienst. Dit is het perfecte moment om meer te doen dan een klant verwacht. Verras klanten en bind ze zo aan jouw bedrijf. Grijp jouw kans en laat klanten het bedrijf nog beter kennen. Dit kan met een praatje op een fysieke locatie, met een actie of met posts op social media. Een kijkje achter de schermen is een andere manier om mensen het bedrijf te laten zien. Met video, leuke foto’s of een tevreden klant in de spotlight krijgt het bedrijf echt een gezicht. Zo betrek je jouw doelgroep bij jouw bedrijf en werk je aan de klantrelatie.

5. Optimale presentatie

Van de manier waarop de telefoon wordt opgenomen tot de stoel in de wachtkamer, je communiceert. Zorg daarom dat alles met elkaar in één lijn ligt. En dat dit past bij wie je bent. Sta daar eens bij stil. Probeer door de ogen van een buitenstaander de gehele presentatie te bekijken. Van de PowerPoint tot de nieuwsbrief die je stuurt. Zo ga je voor een optimale presentatie en inzet van marketingcommunicatie.

Concurrentie voorblijven lukt met een kritische blik op jouw eigen bedrijfspresentatie. Zie je kansen voor verbetering, stel dan bij. Dit is helemaal geen schande, het zijn deze inzichten die de volgende marketingcampagne nog beter maken! Lukt het niet om die kritische buitenstaander te vinden? Wij komen graag langs om hier over te sparren.