Illustratie van een beeldscherm met een loop, want bij het live zetten van een website komt veel kijken
  • 06 May 2019
  • Inspiratie
  • 3 minuten

Een website live zetten in 3 stappen

Je bent erachter dat jouw website aan vervanging toe is. Bij Switch of bij een ander bureau is een website ontworpen, die helemaal past bij wie jij bent en is afgestemd op de doelgroep. Maar wat komt er precies kijken bij het live zetten van een website? Onze webdevelopers leggen graag uit hoe we dit aanpakken. Van onze werkwijze tot de zaken die bij dit proces echt niet vergeten mogen worden. In dit blog nemen we je stap voor stap mee.

Razendsnel lokaal ontwikkelen

Bij Switch ontwikkelen we websites en webshops lokaal, we werken op onze laptop. Dit is handig omdat je op internet altijd tijd kwijt bent aan het inladen van een website, zeker bij video’s en grotere foto’s. Deze laadtijd is op internet vaak een paar seconden, op de laptop gaat dit vrijwel direct. Door lokaal te werken hoeven we dus niet te wachten en kunnen we sneller ontwikkelen.

Overzetten zonder overlast

Als we live gaan zetten we de website over, van de laptop naar het web. Hierbij houden we rekening met de doelgroep en pieken van websitebezoekers. Het doel is altijd om de bezoeker zo min mogelijk hinder te laten ondervinden. Zo nodig zetten we de website ’s nachts live.

We starten altijd met het maken van een kopie van de oude website. Zo is er een back-up mocht er iets misgaan. Daarnaast kan je zo altijd bij oude projecten, nieuwsberichten of andere informatie.

Voor het overzetten van de nieuwe website plaatsen we een melding op de site. Nu zal er ’s nachts nagenoeg geen bezoek zijn, maar voor de mensen die toch een kijkje nemen zien ze dan deze melding en geen gekke foutmelding. Vervolgens plaatsen we een installatie bestand van de nieuwe website (van de laptop dus). Deze pakken we achter de schermen uit.

Check, check, dubbelcheck

Na het uitpakken van de bestanden is het belangrijk dat er geen dode linkjes zijn. Dit zijn pagina’s uit de oude website die niet meer bestaan op de nieuwe website. Om ervoor te zorgen dat je niet telkens een 404 pagina (page not found) te zien krijgt, en Google te vriend houdt, maken we voorafgaand aan de livegang een zogenoemd redirect bestand. Vul je de oude URL in dan word je automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL.

Verder vertellen we de bots van Google en Bing dat we een nieuwe site hebben. Doen we dat niet, dan komen ze vanzelf een keer langs, alleen hoelang dat duurt, dat is onzeker, zo is het direct geregeld. Ook geven we aan waar de sitemap staat, zodat de bots de site goed kunnen indexeren. Op deze manier blijft het organische zoekverkeer optimaal, en krijgen we geen dip in de paginabezoeken.

Tenslotte zijn er nog wat kleine dingen gedaan, zo is de website doorgelopen of deze helemaal https is, is het aanmelden voor de nieuwsbrief gecheckt, zijn de contactformulieren nagelopen en is de website aangemeld bij Google Analytics. Zo is het direct inzichtelijk hoe de nieuwe site presteert.

We hopen dat we je een klein kijkje in de keuken hebben kunnen geven. Op deze manier zetten wij onze volledig responsive websites live. Door lokaal te werken kunnen we snel ontwikkelen. Het overzetten zelf doen we op een manier die het minste overlast geeft. Daarnaast checken we dode linkjes en zorgen we voor optimaal organisch zoekverkeer. We werken eigenlijk heel hard om te zorgen dat niemand hier last van heeft, en ongestoord de nieuwe website kan bezoeken.