Praktische verkooptips
  • 14 April 2020
  • Nieuws
  • 7 minuten

Aan de slag met online verkoop, wat moet je weten?

De huidige Coronacrisis vraagt om een creatieve kijk op je business nu veel ondernemers in een lastig parket zitten. Klanten zijn minder buiten de deur, restaurants en winkels zijn dicht, en de gedachte dat we af zouden kunnen stevenen op een economische crisis zorgt er voor dat veel mensen nu de hand op de knip houden. De hele situatie is natuurlijk heel begrijpelijk, maar kan er wel voor zorgen dat je als ondernemer met de handen in het haar zit. Want, hoe blijft je verkoop nu op peil?

Het ondernemersbrein zit nooit stil, zo blijkt. In alle branches zien we dat er gezocht wordt naar creatieve oplossingen om producten, services, of zelfs complete diners online te verkopen. Een fantastisch idee natuurlijk, maar om te zorgen dat jouw onderneming online nét zo’n goede uitstraling heeft als in de analoge wereld is het wel handig als bepaalde zaken goed op orde zijn. Daarom hebben wij een aantal praktische basistips voor je die zeker van pas komen bij het opstarten van je online verkoop.

Maak van je webshop geen hindernisbaan…

Op de eerste plaats: houd je website of webshop helder en overzichtelijk! Als de route van de homepagina naar het uiteindelijke product te lang wordt, dan haken je klanten af, en dat is zonde. Zodra een bezoeker de site betreedt, moet hij of zij eigenlijk direct zien waar het om gaat. Al het andere is bijzaak, dus laat alle overbodige informatie zoveel mogelijk weg. Dit kan namelijk alleen maar afleidend werken. Verplaats jezelf ook in de bezoeker. Zou jij willen winkelen op je eigen site? En wil je dan direct van alles over het bedrijf weten of wil je snel naar het concrete aanbod? Je kunt ook altijd vrienden en familie naar je site laten kijken, of even naar je reclame- of webbureau bellen voor advies of een analyse. Je staat er niet alleen voor!

Belangrijke tips:

  • Maak je website verkoop-ready! Zorg dat je aanbod overzichtelijk en duidelijk is voor de online bezoeker.
  • Leg uit hoe je als bedrijf omgaat met de corona-maatregelen en houd je bezoeker op de hoogte van het laatste nieuws omtrent jullie eigen acties.
  • Bekijk wat de mogelijkheden zijn in jouw expertisegebied. Kun je niet langer kleding verkopen? Wees creatief! Neem bijvoorbeeld video’s op met stylingtips en deel deze met je klanten. Of verkoop je tapas, geef dan borreltips voor in de tuin en bied aan om iedere bestelling bij de voordeur te leveren.
  • Maak het de klant zo makkelijk mogelijk en bekijk je mogelijkheden. Kun je bijvoorbeeld gratis bezorgen in jouw gemeente? Doe dat dan!
  • Wacht niet af, tijd is geld. En we menen dat het allemaal nog wel even gaat duren voordat consumentengedrag weer als vanouds is, dus grijp alle kansen en mogelijkheden en ga vooral niet bij de pakken neerzitten.
  • Investeer in SEA. Veel bedrijven hebben hun advertising momenteel gepauzeerd. Dit biedt jou de ideale gelegenheid om makkelijker én goedkoper bovenin de zoekmachine te verschijnen. Of om op te vallen via de social media-kanalen, waar je nu met advertising soms wel 5 keer meer mensen bereikt dan voor deze crisis.

…en speel geen verstoppertje in de zoekmachine

Een belangrijk element dat vaak over het hoofd gezien wordt is de SEO-vindbaarheid van je site. Dit houdt grofweg in dat jouw site bovenaan verschijnt bij Google zodra mensen zoeken naar een bepaald product of een bepaalde service. Daarom is het belangrijk uit te zoeken naar welke termen mensen zoeken als ze op zoek gaan naar het type product of service dat jij aanbiedt. Dit zijn vaak meer woorden en combinaties dan je aanvankelijk zou denken, en uiteindelijk is het einddoel dat de termen waarnaar het meest gezocht wordt prominent aanwezig zijn op je site. Gebruik een relevant zoekwoord bijvoorbeeld twee tot drie keer in een korte tekst, als je kopregels, en vier tot zes keer in een lange tekst.

Daarnaast kun je ook variaties op de term gebruiken, of kun je een zoekterm verwerken in de naam van een afbeelding op je site. De kunst is om de termen waarop gezocht wordt dus heel subtiel zo vaak mogelijk terug te laten komen, zodat jouw site uiteindelijk bovenaan verschijnt als mensen zoeken op jouw service of product!

Belangrijke tips

  • Zorg ervoor dat de zichtbare URL de pagina duidelijk samenvat. Verkoop je bijvoorbeeld zonnebrillen tegen een lage prijs? Zorg dan dat de URL van je verkooppagina er zo uit ziet: http://website.nl/zonnebrillen-tegen-een-lage-prijs.
  • Dankzij de juiste SEO, krijg je meer bezoekers op jouw site, maar belangrijk is dat dit vaak ook revelante bezoekers Ze zijn opzoek naar jouw producten of diensten! Dit maakt de kans op online verkoop zichtbaar groter.
  • Ooit gekeken naar Google Analytics? Dit populaire analyseprogramma biedt uitgebreide mogelijkheden om je websitestatistieken te bekijken én is GRATIS!
  • Naast dat Google Analytics onder meer perfect is voor het bekijken van het aantal websitebezoeken en welke pagina’s nu zo populair zijn op jouw site, krijg je inzichtelijk welke zoekwoorden deze bezoekers gebruikten. Zo kun je jouw pagina’s nog verder optimaliseren!
  • Meer verkeer, betekent een betere online sales! En zo simpel is het!

Maar let op… hoe goed je ook gevonden wordt, vergeet nooit dat je iedere bezoeker enthousiast maakt voor actie (conversie)!

Met afstand het dichtst bij je klanten

Tot slot: nu veel ondernemers online aan de slag gaan is het belangrijk dat je niet alleen maar vertrouwt op je website voor het binnenhalen van orders of boekingen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je actief in contact komt te staan met je klanten. Zo blijf je aanwezig en zichtbaar, ook in een tijd dat real life contact even niet mogelijk is. Daarom is het belangrijk goed gebruik te maken van sociale media, zoals Facebook en Instagram. Vertel klanten over je online producten, laat met foto’s zien waar je mee bezig bent en toon vooral betrokkenheid. Door frequent te posten blijf je in beeld en zorg je dat klanten je niet vergeten! Wil je klanten nóg rechtstreekser op de hoogte houden? Verstuur een nieuwsbrief! Zorg dat klanten zich via sociale media en de website kunnen aanmelden, en kies één of twee keer per week een vast moment waarop je je klanten op de hoogte houdt van acties, nieuwe producten en meer. Ook zo blijf je continu in beeld.

Belangrijke tips

  • Ga adverteren op je social media-kanalen! Door te adverteren kun je heel specifiek jouw gewenste doelgroep selecteren. Het beste is om dan de producten in de schijnwerpers te zetten die (bijna) ieders interesse wekken. Meer interesse, meer websitebezoeken, meer omzet. Let’s go!
  • Tag de producten in je foto’s. Maak de weg naar kopen zo kort mogelijk en je zult resultaat zien!
  • Verdwijn vooral niet van de radar. Zorg juist voor de interactie met jouw volgers. Online is het nieuwe offline, dus zorg dat je een band creëert met je volgers. Stel vragen, geef tips en deel je kennis. Maar ook een kijkje achter schermen kan juist nu interessant zijn en zorgen voor een hogere betrokkenheid en uiteindelijk ónline verkoop.

Meer informatie?

Al met al zijn het moeilijke tijden, en dat vergt een flinke dosis creativiteit. Houd moed, en wij denken graag met je mee over hoe jij je producten ondanks alles tóch kunt blijven verkopen. Neem voor meer informatie of een vrijblijvende brainstorm contact op met je reclame- of marketingbureau. Dat doen ze nu vast en zeker vrijblijvend en ‘t kan je hele nieuwe inzichten geven. Doe je het liever alleen, dan kan dat ook. Zolang je je maar wel inzet voor je online succes als je daar nog niet zo druk mee was. Doen! Sterkte deze periode! Blijf creatief en actief.

Hopelijk hebben wij je via ons blog geïnspireerd en ben je al bezig om jullie online zichtbaarheid te verbeteren. Kun je onze hulp goed gebruiken met het bijschaven van jouw website, webshop, SEO-vindbaarheid of sociale media? Het team van Switch staat altijd klaar om je te helpen bij marketing en communicatie vraagstukken.

Voor meer informatie mail naar info@switchreclamebureau.nl of bel naar 0297-525580. Of houd onze website in de gaten voor nieuwe blogs!

Benieuwd naar wat we nog meer voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vul het onderstaande formulier in en je ontvangt onze gratis Switch-map, vol met creatieve diensten.